4K TV er kommet for at blive!

På de to seneste års CES messer i Las Vegas har det stået lysende klart, at fremtiden for TV udvikling hedder 4K. Der er stort set ingen TV producenter som snakker om 3D længere, og under alle omstændigheder så vil Smart TV funktionaliteten fortsætte med at gøre sit indtog, så der er grænser for hvor meget der er at snakke om. Smart TV har også den ulempe, at det er svært på en simpel måde at forklare for en køber i butikken hvad man får med Smart TV. Til gengæld kan vi alle forholde os til “4 gange så høj opløsning og meget skarpere billede”. Og TV producenter elsker simple budskaber.

På nuværende tidspunkt kan man gøre alle sine indvendinger om at der ikke findes noget kildemateriale, at HDMI ikke understøtter 4K ved mere end 30 fps, at 4K Blu-ray ligger langt ude i fremtiden og at vi nok aldrig kommer til at se terrestrisk antennebaseret 4K TV. Vi kan tilføje, at med den afstand de fleste sidder fra deres TV, er øjet ganske enkelt ikke i stand til at opfatte en højere opløsning end 1920*1080, medmindre vi er oppe i projektor størrelse.

Indvendingerne bliver dog hurtigt glemt når man står halvanden meter fra en 84 tommer 4K skærm med native 4K kildemateriale. Faktisk glemmer man meget hurtigt stort set alt andet omkring sig. Det var også tilfældet, da AV Blog fik et par timers audiens med LGs 84 tommer kæmpe af en fladskærm 84LM960.

LG_84LM960_biograflærred_roser

LG Ultra HD 4K skærm 84LM960. Bemærk størrelsen sammenlignet med lærredet som hænger i loftet.

Lyntest under fremmed tag

På AV Blog tager vi anmeldelser af forbrugerelektronik alvorligt. Derfor tester vi også kun fladskærme, som vi har mulighed for at arbejde med så længe, at vi føler os sikre på at vi har været hele vejen rundt. Vi må dog erkende, at fremtiden i visse tilfælde kommer til at se anderledes ud. Logistikken i at udlåne og fragte en skærm som er 2 meter bred, vejer 80 kilo og koster kr. 150.000 nødvendiggør en vis grad af kompromis.

I dette tilfælde var LG 84LM960 opstillet på First Hotel Skt. Petri i København over et par dage, hvor den samlede fagpresse så på skift er kommet forbi til et par timer med en meget stor skærm og en hyggelig Account Manager fra LG.

Som en uhøflig gæst mødte jeg naturligvis op bevæbnet til tænderne med signalgenerator og masser af måleudstyr. Jeg ville jo gerne se hvad skærmen rent faktisk kan præstere. Respekt til LG for ikke blot at invitere en flok mikrofonholdere som alene videregiver pressemeddelelsernes talking points. De må føle sig rimelig sikre på deres produkt.

Første indtryk

LG’s 84 tommer LED skærm er ikke som sådan nogen nyhed. På de to seneste CES messer i Las Vegas, har vi set skærmen demonstreret med både 2D og 3D materiale. Det er dog første gang jeg har haft lejlighed til at gå mere i dybden og selv lege med indstillinger og kildemateriale.

Fra starten af blev der demonstreret native 4K fra en computerlignende afspiller, lavet til formålet. HDMI (1.4) understøtter kun framerates op til 30 billeder per sekund i opløsningen 3840*2160. Der var altså ikke basis for alt for hurtige panoreringer i 4K demoerne.

Den oplevede kvalitet af 4K materiale på en 4K skærm i denne størrelse skal ganske enkelt ses før man kan værdsætte det fuldt ud (mere om hvor du selv kan opleve 84LM960 nedenfor). Med den begrænsede farvemætning (sammenlignet med virkeligheden) er det ikke præcist som at se ud ad vinduet, men det er så tæt på at man alligevel kniber sig i armen en gang. Den detaljerigdom der ligger i at se 8 megapixels fra en meters afstand gør rent faktisk en forskel af betydning.

Erindringen om de gode oplevelser jeg har haft med Sonys 4K projektor VPL-VW1000ES og Panasonics prototype af 20″ 4K LED skærm vendte hurtigt tilbage, og mindede mig om at grunden til at jeg normalt forholder mig skeptisk til 4K hovedsageligt er baseret  på fraværet af kildemateriale.

Resultat af lyntest med målinger

Med de tidsmæssige grænser der var givet, var det naturligt nok ikke muligt at lave en fuld gennemgang og kalibrering af hele skærmen. Jeg nøjedes derfor med de mest afslørende målinger af farvegengivelse og betragtningsvinkel og gik derefter over til en række af de sværere testbilleder.

Farvegengivelse for LG 84LM960 i Normal indstilling

Lad det være sagt med det samme: Uanset at skærmen har en prisseddel på niveau med en mindre bil, så er standardindstillingen “Normal” lige så forfærdelig som på alle andre LED skærme på markedet, inklusive LG’s egne. Der er klart for meget intensitet i den blå og røde farve, og man kan godt se at der er for meget farve i kinderne på personerne i demomaterialet.

Hvidbalancen er helt skæv i retning af blåstik, hvilket er hvad vil ville forvente fra en standardindstilling. Bemærk dog at der er tale om en virkelig lineær forskydning, som vidner om et basalt set fornuftigt system, som blot bevidst er skubbet i retning af blå.

Gamma er alt for lav, hvilket harmonerede fint med at billedet (til trods for den imponerende detaljeringsgrad) virkede en smule udvandet og mat.

Farvegengivelse for LG 84LM960 i Biograf / brugerdefineret indstilling

Med et par klik med fjernbetjeningen fik jeg skærmen over i indstillingen brugerdefineret, som har samme udgangspunkt som Biograf indstillingen, men lidt flere justeringsmuligheder. Her er indtrykket et helt andet. Farvegengivelsen er virkelig flot og på niveau med topmodellerne fra Samsung (ES8005) og Panasonic (VT50). Der er et fuldt farvekalibreringssystem (CMS) indbygget, så der er rig lejlighed til at opnå endnu mere præcise resultater ved en kalibrering.

Hvidbalancen er også i den pæne ende for en standardindstilling, med en fejlmargen på størrelse med den jeg målte på Samsungs UE55ES8005. Fejlen er som i normal indstillingen i retning af blåstik og ganske lineært. Hvis der endelig skal være en fejl, er det den type fejl som er mindst synlig. Der er 2 og 20 punkts justering af hvidbalancen, så en kalibrering kan sandsynligvis blanancere alle ujævnheder helt ud.

Gamma er i den lave ende, men holder sig heldigvis omkring de 2.2 i den lave ende hvor det gør størst forskel. I et mørkt rum vil gamma være lidt for lav, så der ville jeg anbefale at vælge en af de højere prækonfigurerede indstillinger.

Kontrol af bagbelysning

En interessant problemstilling som opstår i takt med at edge LED belyste skærme bliver større og større er at eventuelle ujævnheder i bagbelysningen og uniformiteten bliver mere synlige grundet det store areal. LG håndterer denne udfordring ved at justere de enkelt sidemonterede LED moduler afhængig af hvad skærmen viser, så der dæmpes for lysoutputtet fra lysdioderne i de områder hvor der vises noget uden meget lys. Andre producenter benævner dette precision dimming.

Funktionen kan indstilles i forskellige niveauer afhængig af hvor aggressivt man ønsker at bagbelysningen skal justeres dynamisk.Det er ikke muligt helt at slå funktionen fra, hvilket jeg mener havde været en fordel. På sine højeste niveauer er forskellen mellem lyse og mærke områder så stor at det kan være problematisk, hvis man ser TV i et helt mørklagt rum.

Nedenfor er et eksempel hvor man kan se at den dynamiske justering i visse tilfælde kan have negativ indflydelse på billedet. For en god ordens skyld bemærkes, at mængden af lys i billedet ikke er repræsentativ, da det er helt afhængig af kameraindstillingerne. Det kan dog godt illustrere problemstillingen.

LG-84LM960_edge-LED-bleeding

I langt de fleste tilfælde gav den dynamiske bagbelysning ingen problemer, og det samlet set bedre sortniveau kan, afhængig af omstændighederne, være en tilstrækkelig stor fordel til at det er en positiv måde at styre lysdioderne. Det er i hvert fald et skridt frem i forhold til kun at dæmpe bagbelysningen for hele skærmen, som de fleste (selv dyre) edge LED TV gør.

  LG-84LM960_Battleship

Betragtningsvinkel

Jo større et fladskærms TV bliver, jo større del af synsfeltet dækker det. Heraf følger også at betragtningsvinklen bliver mere vigtig, da man selv fra en midterposition kommer til at betragte siderne af skærmen i en skæv vinkel. 84LM960 benytter et af LG’s egne IPS paneler, som har betragtningsvinkel som en af deres stærke sider.

For at sætte skærmen under maksimalt pres, målte jeg farvegengivelsen fra en 45 graders vinkel, på samme måde som vi plejer at gøre i vores test. Resultatet er lige så formidabelt som forventet. Selv i så skæv en vinkel som 45 grader holder både farvegengivelsen, hvidbalancen og gammaen sig nærmest fuldstændig konstant, og er faktisk endnu mere præcis end målingerne direkte på skærmen. Et flot resultat, som er vigtigt når skærmen er 2 meter bred.

  

Signalbehandling

Jeg nåede lige at køre skærmen igennem de sædvanlige test for deinterlacing og opskalering. Der ser ikke ud til at være nogen problemer med deinterlacing, hverken af filmmateriale eller videomateriale. Opskalering fungerer fint, om end det er svært at vurdere uden at have andre 4K skærme at sammenligne med som reference.

I torturtesten af motion resolution fra FPD Benchmark kunne skærmen vise cirka 300 linjers opløsning i bevægelse, med de forskellige interpolationskredsløb slået fra. Det er på niveau med de fleste bedre LED skærme.

LG-84LM960_Monoscope-motion-resolution

Med alle kunstige kanforbedringssystemer slået fra og skarphed skruet godt ned, ventede der en positiv overraskelse da jeg satte en særlig testsekvens kaldet luma plate på. Testbilledet er velegnet til at afsløre forstyrrende signalbehandling. En rigtig fornuftig signalbehandling, sikkert kombineret med den høje opløsning gjorde at 84LM960 fremviste en luma plate helt og aldeles fri for artifacts, hvilket jeg aldrig har set før. Det er ganske enkelt fremragende. De 4 cirkler der fremstår som fejl på billedet er kommet til ved skalering af billedet efterfølgende. I praksis var der ingen fejl at se.

LG-84LM960_Luma-Plate-perfekt

Passiv 3D i 4K

LG har fra første færd være den store fortaler for passiv 3D, og har på alle deres LED TV et cirkulært polariseret filter, som gør det muligt at se 3D med passive 3D briller, magen til dem vi bruger i biografen. Filtret fungerer på den måde, at hver anden linje af TV billedet er polariseret med urets retning og hver anden linje er polariseret imod urets retning.

LG-84LM960_passive-3D-briller

Med 3D brillerne på ser man således kun hver anden linje af TV’ets billede i hvert øje. Det har i sagens natur den ulempe, at den vertikale opløsning til hvert øje halveres (det diskuteres dog stadig i fagfora om øjnene kan kompensere herfor så længe afstanden ikke er for kort). Til gengæld slipper man for de aktive 3D briller hvor en LCD skærm i hvert brilleglas åbner og lukker med høj hastighed, som kan give et flimrende billede. Der kan endvidere være mere punch og kontrast i billedet med passiv 3D, da der slipper mere lys igennem.

Valget mellem passiv og aktiv 3D kan til en vis grad være en smagssag, men når vi kommer op i en skærm som 84LM960 har vi den ubetingede fordel, at vi kan have den passive tknologi som er flimmerfri og lysstærk, kombineret med mere end Full HD opløsning. Vi er her oppe på at hvert øje får et billede på 3840*1080 serveret.

Og resultatet manifesterer sig tydeligt. 84LM960 leverer sandsynligvis den bedste 3D oplevelse man kan få i “hjemmet” i dag. Det er stadig et problem at HDMI ikke på nuværende tidspunkt understøtter 4K opløsning i 3D i en brugbar framerate, men selve billedet er yderst imponerende, ikke mindst hjulpet af at man kan stå 1-2 meter fra skærmen og fylde hele sin synsflade ud.

Konklusion

Det er vist ikke muligt at komme med en entydig konklusion på mit besøg hos LG, andet end at det er sjovt at have mange penge.

En egentlig vurdering af 84LM960 ville forudsætte at der reelt var nogle konkurrenter på markedet man kunne holde skærmen op imod, og at man forholder sig til at man kan få 10 lækre fladskærme for det samme som en enkelt 84″. Sony har deres eget 84″ LED TV i 4K, som så vidt jeg er orienteret benytter LG’s panel. Her er prisen dog endnu højere, og jeg har ikke set skærmen til salg på det danske marked.

Er man i markedet for en super høj opløsning og skal skærmen benyttes i et oplyst rum, er der reelt ikke mange alternativer til LG’s monster skærm. Til brug i en helt mørklagt biograf ville jeg nok se på Sonys VPL-VW1000ES som et bedre alternativ (vel at mærke til små 200.000 kroner).

LG_84LM960_frugt

Hvor kan du få en demonstration af 84LM960?

Uanset hvordan man end vender og drejer det, var audiensen med 84LM960 en oplevelse, som jeg vil anbefale alle at prøve selv. 84LM960 skulle i skrivende stund være opstillet i Fona på Strøget i København, og være hastigt på vej til at blive opstillet i Hi-Fi Klubben på Åboulevarden, også i København. Finder du det andre steder i Danmark må du meget gerne smide en kommentar nedenfor.

Andres oplevelser med 84M960

Som sagt, var der linet godt op med gæster på First Hotel Skt. Petri. På vej ud hilste jeg kort på Kenneth Wedmore Lund fra Living Smart TV, som har lavet en interessant videogennemgang af skærmen (video er af uransagelige årsager forsvundet fra LSTVs hjemmeside efterfølgende) med Martin fra LG. Den giver et bedre indtryk af hvor stor skærmen er i praksis, end man kan få af billeder.

MetroXpress har også være forbi og skrevet kort om skærmen.