Hvis man har nogen form for interesse i Hi-Fi kender man helst sikkert det ikoniske (oprindeligt) britiske mærke New Acoustic Dimension, NAD, som nu er ejet af canadiske Lenbrook.
Helt tilbage fra den legendariske lille 3020 forstærker Til deres nuværende Master Series er NAD kendt at levere meget lyd for pengene, særligt på forstærkersiden.
Når det drejer sig om høretelefoner, har NAD været med helt tilbage til de sene 70’ere, men har så vidt vi ved aldrig selv udviklet eller produceret en eneste høretelefonmodel. Går vi tilbage i tiden til deres introduktion af RP18 omkring 1980 var der tale om en Fostex T50 som var let modificeret. På dette område er der ikke meget nyt under solen, og det er således heller ikke NADs normale designteam som har stået for udviklngen af Viso HP50 – og det er bestemt ikke noget vi skal være kede af.
Som allerede nævnt, er NAD i dag ejet af Lenbrook gruppen, som også ejer PSB speakers og Bluesound. PSB speakers (S står for Pauls kone Sue) nyder stadig godt af grundlæggeren Paul Bartons enorme viden om hvordan man designer vellydende produkter uden at skulle ud at låne penge. PSB lever højt på deres samarbejde med det canadiske National Research Council som stiller faciliteter til rådighed for forskning i lyd på et niveau som nærmest ingen andre højttalerproducenter udenfor Harman Industries har adgang til. Paul Barton begyndte for en del år siden at forske i bedst mulig gengivelse i hovedtelefoner, hvilket resulterede i PSB’s to yderst vellydende modeller M4U 1 og 2.
Paul er en meget nørdet mand, som jeg havde fornøjelsen af at møde til CES i januar. Han er bestemt ikke sælger, og nyder tydeligvis mere at snakke teknik og udvikling end modeller og markedsvilkår. For de rigtig nørdede inkluderer vi nederst en times interview om høretelefonudvikling,som giver et indblik i hans designfilosofi.
Og nu tilbage til HP50. Da NAD valgte at gå ind i det evigt voksende marked for høretelefoner var det naturligt, at lade Paul Barton være drivkraft i udviklingen, da man allerede havde ham indenfor familien. Det kunne forlede til den antagelse at HP50 blot er en PSB høretelefon i en anden indpakning, hvilket dog kun delvist er tilfældet. Både i design og lydfilosofi er der ikke ubetydelige forskelle.
Pristjek på NAD Viso Hp50
Nyeste priser kan du altid finde på Pricerunner.
Design, features og komfort
Viso HP50 er en klassisk lukket over-ear model med en rimelig simpel opbygning. Bøjlen er bredere end det oftest ses, hvilket gør at kopperne trykker meget ensartet ind på ørerne, uden at virke generende. Bøjlen er beklædt med kunstlæder over blødt skum som hviler blidt på hovedet. Enkelte gange nåede jeg til et punkt hvor bøjlen trykkede lidt generende mod hovedbunden, selvom høretelefonerne ikke vejer meget. Til gengæld oplevede jeg ikke at kopperne var generende på noget tidspunkt.
Høretelefonen sidder let, men samtidig meget fast på hovedet og bevæger sig ikke meget selv hvis man bevæger hovedet. I særdeleshed for hovedtelefoner gælder at design er en subjektiv størrelse, men forhåbentlig træder vi ikke nogen over tæerne ved at sige at Video HP50 næppe vinder en designkonkurrence over de nærmeste konkurrenter i prisklassen. Materialevalget virker rigtig godt i forhold til holdbarhed og ergonomi. Super blødt protein læder på puderne og bøjlen føles meget behageligt. Kopperne af plastik vejer meget lidt og gør den let at have på hovedet. Selve bøjlen og koppernes justeringsmekanisme i metal for bedst mulige holdbarhed. Samlet set rigtig fornuftige valg, men ved siden af en P7 fra B&W eller en Momentum fra Sennheiser har HP50 hverken samme luksuriøse feel eller lækre design.
Kopperne er lavet, så de kan roteres 90 grader mode siden hvilket gør at hovedtelefonen fylder mindre ved transport, og lettere kan ligge i den medfølgende kunstlædertaske. Bortset fra det kan hovedtelefonerne ikke foldes samme, så hvis man har behov for at kunne pakke dem helt ned ved transport skal man nok have fat i en anden model (evt. den kommende model HP30 som er gearet mere mod portabilitet).
Hp50 bliver leveret med to separate kabler, som kan skiftes super let, da der på hver kop sidder et minijack stik. Vi er store tilhængere af løse kabler, som er lette at skifte ud, og muligheden for selv at vælge hvilken side man vil montere kablet på er meget velkomment. Endvidere giver de to tilslutninger mulighed for at sende signalet videre til en anden hovedtelefon, så man kan være to der lytter til samme kilde. Som det er standard i prisklassen er det ene kabel med mikrofon og remote, mens det andet kabel blot er et lige kabel til musiklytning. Fjernbetjeningen på kablet virker lidt billig og plastikagtig når man har haft et sæt Sennheiser Momentum mellem hænderne, men den fungerer som den skal
På begge kabler er stikket i afspiller enden fladt, og kablerne selv er flade og filtrer sig ikke let sammen. Af uransagelige årsager er begge kabler lige lange, omkring en meter. Det giver ingen mening at kablet uden remote ikke er længere, da en meter knapt er langt nok til at nå en computer eller iPad men har stående på bordet foran sig. Det er dog muligt at at udskifte kablet med en længere version, men man skal være opmærksom på at ikke alle minijack kabler passer i høretelefon enden, da det forudsætter et ret tyndt stik.
Lydkvalitet og performance
Før vi når frem til lytteresultaterne, må vi lige forbi NADs proprietære RoomFeel teknologi, som er et af salgsargumenterne for både HP50 og de tidligere anmeldte NAD Viso HP20 in-ear modeller. RoomFeel kan være lidt svært at forholde sig til ud fra deres egen beskrivelse, som mest af alt lyder som en gang marketing bullshit, på linje med hvad alle konkurrenter har af særlige “fordele”. Der ligger dog en ganske simpel, men teknisk avanceret forklaring bag.
Under designet af enhver høretelefon er man nødt til at tage stilling til hvilken frekvensrespons man ønsker, i praksis om man ønsker en lineær gengivelse eller at lægge særlig vægt på specifikke frekvensområder. Det er det samme Beats by Dre gør når de skruer op for bassen i alle deres høretelefoner. Paul Barton har dog fordelen af en lille menneskealders erfaring med design og måling af højttalere at bygge på.
Det har han benyttet til at tune frekvenskurven for den enkelte høretelefon til at efterligne frekvensgangen vi oplever når vi hører en fornuftigt bygget højttaler i et velegnet lytterum. NADs RoomFeel høretelefoner er altså ikke hverken lineære, eller pumpede i enten bas eller diskant. De har en frekvenskurve som minder mest muligt om hvad vi ville opleve ved at høre et par gode højttalere. Det betyder eksempelvis at bassen i nogle områder bliver forstærket af reflektioner fra rummet.
Mange har misforstået RoomFeel konceptet i den retning at der er tale om en slags kunstig måde at give større rumfornemmelse eller rumklang. Det er ikke tilfældet. Til gengæld kan gengivelsen med en frekvenskurve som minder om den vi oplever fra et godt Hi-Fi anlæg godt være med til at øge oplevelsen af at man sidder i en stue og lytter til et par højttalere.
Og så er der lyden.
Der er ingen tvivl om at NAD har fat i noget af det helt rigtige her. I prislejet omkring 2000 kroner er det overordentlig svært at finde noget som kan hamle op med et par HP50.
I stort set alle sammenhænge fremstår Viso HP50 yderst neutral og gengivelsen virker ikke til at være farvet i nogen retninger, hverken i bassen eller diskanten. Bassen er bestemt til stede, og den er tør og tight, men det er samtidig tydeligt, at der ikke på noget sted er skruet kunstigt op, som det så ofte er tilfældet. Tilsvarende gælder i toppen, hvor vi får det meste af de øverste frekvenser med, uden at der er skruet op for at få den til at virke “levende”. Resultatet er en gengivelse, som vitterlig minder mest mulig om den man ville få fra et godt Hi-Fi anlæg i et fornuftigt rum.
Sammenlignet med andre gode høretelefoner, udmærker HP50 sig ved behagelig punch i bassen og en sprødhed i mellemtone og top som gør musikken behageligt levende, uden at være trættende ved længere tids lytning.
NAD’en er super let at drive, og selv en normal smartphone får den til at synge på allerbedste vis. Faktisk lyder den i mange tilfælde bedre på en almindelig iPhone end på mindre forstærkere, og der er faktisk overaskende lidt ekstra at hente ved at sætte en bedre høretelefonforstærker på end det er tilfældet for mange andre høretelefoner. Det er også muligt at spille stort set lige så højt som man har lyst til selv fra mobiltelefoner, så der er god grund til at fare med lempe på volumenkontrollen.
Isolationen fra omgivelserne er høj grundet den tykke formskum og det lukkede design.
Konklusion
NAD Viso HP50 er en yderst velkonstrueret høretelefon med fremragende lydkvalitet og gode tilslutningsmuligheder.
Positivt
- Fantastisk lydkvalitet, særligt hvis man er til den mere neutrale og homogene gengivelse
- god byggekvalitet og fine tilslutningsmuligheder
- Velegnet til transportabelt udstyr
Negativt
- Der mangler ubetinget et længere kabel til hjemmebrug
- Det er svært at se rigtig cool ud med den brede bøjle over hovedet
Test og Anmeldelser
Specifikationer (fra Hi-Fi Klubben)
- Type : Lukket dynamisk over-ear hovedtelefon
- Frekvensgang : 15-20.000 Hz (±3dB)
- Nominel impedans : 32 ohm
- Kabel længde : 2 x 1,2 meter (med og uden iOS-kontrol)
- Medfølgende adaptor : Minijack-til-jack, flyadapter
- Tilslutning : 3,5 mm stereo-minijack
- Vægt : 250 gram (ekskl. kabel)
- Farve : Sort, hvid eller rød
- 40 mm drivere
- iOS-kompatibel volumenkontrol/mikrofon på det ene kabel
- Valgfri højre/venstre montering af kabel
- Transportetui og karabinhage medfølger
- Ørekopper kan drejes 90 grader for transport
Paul Barton i Home Theater Geeks
Hvis du har en time til overs, så er her en god gennemgang af Paul Bartons tilgang til udvikling af høretelefoner.